BBC’s Bowen dumbs down and distorts the Iranian nuclear issue

BBC Watch

h/t S

BBC coverage of the latest P5+1 talks with Iran in Vienna on November 24th included both filmed and written reports by its Middle East Editor Jeremy Bowen.

Viewers of BBC television news saw a report which also appeared on the BBC News website under the title ‘“Points of disagreement”: Iran nuclear talks extended‘. In that report, Bowen told audiences that:Bowen Iran talks filmed

“The agency’s [IAEA] latest report says Iran is reducing stockpiles of enriched uranium which could be used for a nuclear bomb. That’s not enough for Israel – the only Middle Eastern state with nuclear weapons.”

The report to which Bowen refers is this one and of course his overly simplistic and inaccurate representation of that report’s content does not adequately inform audiences of the entire picture.

“Contrary to the relevant resolutions of the Board of Governors and the Security Council, Iran has not suspended all…

View original post 874 more words

CST releases new report on antisemitic discourse in the UK

UK Media Watch

CST’s latest Antisemitic Discourse Report represents the British charity’s final report of the year detailing the “use of antisemitic language and images in politics and the media” – including within the social media. 

contents

Whilst we encourage you to read the full report, you can also read a brief overview here.

View original post

Selective BBC reporting on security issues

BBC Watch

On November 21st the BBC News website published an article titled “Israel: ‘Hamas plot to kill FM Lieberman foiled’“. The article opened by erasing Hamas’ terror designation: obviously a relevant factor in a story about a Hamas plot to carry out a lethal terror attack.Lieberman plot

“Four Palestinians have been arrested by Israeli security forces over an alleged plot to kill Israel’s foreign minister with a rocket-propelled grenade (RPG).

Israel’s Shin Bet security agency said the group planned to assassinate Avigdor Lieberman during the Israel-Gaza conflict of July and August.

It said the men belonged to Hamas, the group which runs Gaza. Hamas said it had “no information about this issue”.”

However, BBC audiences were not told what else Hamas’ spokesman said:

“Hamas, which controls the Gaza Strip although it is formally under Abbas’ rule, neither confirmed nor denied the allegations.

“We have no information about this…

View original post 464 more words

Guardian article suggests Yasser Arafat abandoned terrorism after 1990

UK Media Watch

A nearly 5000 word haliographic profile of Yasser Arafat by Hussein Agha andAhmad Samih Khalidi in the Guardian characteristically obfuscated the decades-long record of planning and carrying out terror attacks against innocent Israelis by the late Palestinian leader and groups under his control.

header

Here’s the key passage in the Guardian’s ‘long-read’ (Yasser Arafat: Why he still matters, Nov. 13) concerning the man known to some as the “father of modern terrorism.”

Without armed struggle the Palestinian awakening heralded by Fatah was unlikely to have occurred, yet Arafat and his colleagues knew both the value and limits of force. They were aware of the need to modulate or discard force entirely when necessary. Their political programme developed accordingly, from an emphasis on armed action as the sole means of struggle in 1968 to its eventual disappearance from the PLO’s political programme altogether after 1990.

However, the…

View original post 1,788 more words

Guardian publishes two anti-Jewish screeds by ‘ex-Jews’, but censors ‘ex-Muslims’

UK Media Watch

Over the last month, the Guardian has published two articles by self-professed “ex-Jews” – that is, Jews whose hatred of Israel – and the putative sins of Jews and Judaism – caused them to renounce their Jewish identity.  

As Richard Millett noted on these pages, the latest work by discredited historian Shlomo Sand was featured in the print and online editions of the Guardian in October – a lengthy book excerpt which vilified Israel, and suggested that Judaism itself was compromised by immutable – theologically based – racism. 

Here are a few passages from Sand’s article in the Guardian.

…having painfully become aware that I have undergone an adherence to Israel, been assimilated by law into a fictitious ethnos of persecutors and their supporters, and have appeared in the world as one of the exclusive club of the elect and their acolytes, I wish to resign and cease considering myself…

View original post 1,054 more words

What does it say about BDS activists when the loss of 500 Palestinian jobs is a ‘victory’?

UK Media Watch

Whilst it’s not clear if SodaStream’s decision to close their plant in the West Bank town of Mishor Adumim was undertaken due to pressure from BDS activists, the reaction by the BDS Movement to the company’s decision to move production of the fizzy drink makers to a new location in the Israeli Negev – placing the employment of 500 Palestinians in jeopardy – speaks volumes about the political extremism of the movement.

Homepage of BDS Movement, Nov. 2 Homepage of BDS Movement, Nov. 2

The Guardian’s Middle East editor Ian Black wrote the following on SodaStream’s relocation in an Oct. 29th column

Palestinian activists have hailed a decision by SodaStream International, an Israeli-owned soft drink company, to close its controversial factory in a settlement in the occupied West Bank, calling the decision a victory for the campaign for boycott, disinvestment and sanctions.

The company had defended itself as employing 500 Palestinians, along with 450 Israeli Arab…

View original post 480 more words

CiF Watch prompts correction to Times of London Palestinian ‘bus ban’ claim

UK Media Watch

Yesterday, Oct. 29th, weposted about an article by Gregg Carlstrom in the Times of London which alleged that new Israeli Defense Ministry regulations would ban Palestinians from riding Israeli buses in the West Bank – a policy, it was suggested, reeked of ‘apartheid’.

We demonstrated that this claim was simply false.  

While the new regulations, if implemented, would require Palestinian laborers entering Israel through the Eyal checkpoint to head home at night through the same checkpoint from which they entered, thus resulting in a serious reduction in the number of Palestinians returning on Israeli bus lines, there’s nothing in the new rules even suggesting that Palestinians would no longer be allowed to ride Israeli lines.

Shortly after our post, we contacted editors at Times of London to complain about the false characterization of the new regulations, and today they issued the following correction in the online and print…

View original post 41 more words